Příliš mnoho spánku způsobuje mrtvici, málo zhoršuje paměť: Kolik je tak akorát?

Ideální délka odpočinku se podle různých zdrojů liší – zejména co se týká minimálního času, které tělo na regeneraci potřebuje. Dnes je však jasné, že tělu škodí nejen málo spánku, ale i příliš mnoho.

Spát příliš dlouho se nemusí vyplatit
Vypnout ráno budík a pokračovat ve spánku se může zdát být neškodné. Podle vědců z Newyorské univerzity tomu tak ale nemusí být, protože riziko mrtvice se zvyšuje o 146%, pokud člověk spí více než osm hodin denně. Spát méně je také nebezpečné, ale jen o 22%.

Experti sledovali v letech 2004 až 2013 celkem 288 888 dospělých různého věku a původu a s různými životními návyky a analyzovali, které faktory přispívají k mozkové mrtvici. Ze studie, která byla nyní zveřejněna v Los Angeles vyplývá , že nejlepší prevencí mrtvice je sedmi až osmi hodinový spánek a půlhodinové až hodinové cvičení třikrát až šestkrát týdně.

Mozková mrtvice je třetí nejčastější příčinou úmrtí po nemocech srdce a rakovině. Její riziko zvyšuje:

Smoking

  • kouření
  • nadváha
  • nedostatek pohybu
  • špatné stravovací návyky
  •  
    Ideální odpočinek
    Již více studií ukázalo , že pro většinu lidí je zdravější spát mezi sedmi až osmi hodinami. Například loňská studie Harvardské univerzity zjistila, že tento počet hodin spánku snižuje pravděpodobnost diabetu druhého typu u žen. Vědci z Warwickskej univerzity zase dospěli k závěru, že méně než šest hodin a více než osm hodin spánku zhoršuje paměť.

    Krátký spánek ovlivňuje inzulín
    Vědci už zjistili, že příliš málo spánku přímo ovlivňuje hladinu inzulínu, hormonu, který reguluje hladinu cukru v krvi. Nejsou si ale jisti, proč je problematické spát příliš dlouho. Podle jedné teorie dlouhý spánek snižuje jeho kvalitu. Jiná teorie tvrdí, že delším spaním se zkracuje doba aktivity přes den.

    Ideální bez přerušení
    Přerušovaný spánek může narušit paměť nebo zvýšit úroveň stresu. K tomu je náchylný ten, jehož biologické hodiny jsou pravidelně narušovány, jako například kojící matky, nebo lidé pracující na směny.

    Kolik hodin spánku si denně běžně dopřejete vy?

    U tohoto článku nemůžete přidávat komentáře.