Když je v kalhotkách příliš vlhko: Jak si poradit s únikem moči?

Prudké postavení se, kýchnutí zda podřep – to vše jsou běžné činnosti. Pro někoho však mohou představovat noční můru, zejména tehdy, pokud mohou způsobit nepříjemné společenské faux-pas. Inkontinence, zda únik moči, jsou velmi nepříjemné důsledky vyššího věku, se kterými se však dá účinně bojovat.

Existují různé formy inkontinence
Podle urologa, Dr. Marka Vargovčák, ze železniční nemocnice v Košicích, existují různé formy úniku moči, nejčastěji se vyskytuje tzv. stresová inkontinence. „Jde o únik moči při kašli, kýchnutí, nebo fyzické námaze zejména u žen. Za rizikový faktor se považuje obezita nebo těžší porody.

Druhým typem úniku moči je tzv. urgentní inkontinence. Tzn. extrémně silné a časté nucení na močení, po kterém moč unikne,“ vysvětluje specialista. Často se však setkává i s kombinací těchto dvou forem úniku moči, kdy se hovoří o smíšené inkontinenci. Kromě těchto forem úniku se vyskytují ještě i jiné, avšak mnohem vzácněji formy úniku moči.

Kvalita života se zhoršuje
Únik moči výrazně ovlivňuje a zasahuje do kvality života. „Neohrožuje pacienta na životě, ale způsobuje mu zejména sociální problémy. Pacienti nemohou fungovat běžným způsobem, „zdůrazňuje košický odborník na urologii. Inkontinence se přitom objevuje u dětí a následně se znovu začíná objevovat po 50 roce života. Inkontinence se u mužů au žen vyskytuje v poměru 1: 2, přičemž se stoupajícím věkem se tento rozdíl vyrovnává.

LSFM5141

Existuje několik druhů podpor
Nejjednodušším způsobem, jak si při inkontinenci pomoci, je používání speciálních vložek, určených na únik moči. Tuto možnost využívá množství lidí ve zralém věku, přičemž se jedná o neinvazivní řešení, vhodné zejména při lehčích formách tohoto zdravotního problému.

Inkontinence se však nemusí léčit pouze pomůckami. „Existují i jiné způsoby léčby např. léky nebo operace. Léčebný postup a eventuálně inkontinenční pomůcky indikuje urolog,“ říká lékař. Inkontinence lze vhodnou kombinací opatření výrazně zmírnit, ba v některých případech dokonce i úplně vyléčit.

Pomůcky proplácí pojišťovna
Netrpte zbytečně a navštivte urologa. Inkontinence je po 50 zcela běžnou záležitostí a trpí jí i vaši vrstevníci, i když se o ní nemluvíte. Urolog vám tento problém pomůže značně zmírnit a kromě toho vám předepíše i speciální vložky, které vám navíc proplatí pojišťovna.

Ty mají vyšší savost a eliminují i nepříjemný zápach. „Inkontinenční pomůcky proplácí zdravotní pojišťovna při druhém stupni inkontinence i při třetím stupni,“ radí urolog.

Pomáhají vhodné cviky
Inkontinence se dá pěkně zmírnit například cvičením Kegelových cviků a redukcí váhy. Kegelovy cviky pomáhají podle odborníka zejména při lehčích formách inkontinence. Váš stav a druhy cviků, které vám mohou od těchto problémů ulevit, však musí individuálně určit specialista.

U těžších forem se již přistupuje k operačnímu řešení, resp. jiným opatřením. Inkontinenci nepodceňujte a zajděte s ní k odborníkovi. Může být totiž průvodním příznakem jiného, ​​závažnějšího onemocnění.

Zapomeňte na sycené nápoje
Pokud máte problém s únikem moči, měli byste ze svého pitného režimu vynechat určité druhy nápojů. „Při inkontinenci není vhodné požívat nápoje s obsahem kofeinu a sycené nápoje,“ radí specialista. Měli byste proto zapomenout na různé limonády, šumivé nápoje, ať už se jedná o alkoholické, nebo nealkoholické nápoje.

Nevhodné jsou zejména kolové nápoje, nakolik se jedná o kombinaci syceného a kolového nápoje. Omezit byste měli i kávu. Naopak vhodné je pití neslazených bylinkových čajů, zejména urologického a brusinkového, nebo čisté nesycené vody.

Pro fungující měchýř i sexuální život
Svaly pánevního dna je vhodné procvičovat preventivně, ale i tehdy, když už inkontinencí trpíte. Svaly pánevního dna jsou ty, které stáhnete tehdy, když chcete během močení násilím přestat. Tyto svaly pak můžete procvičovat (stahovat směrem dovnitř) v sadě, vleže, vstoje a kdekoli se nacházíte.

Jak na to?
Stáhněte svaly na několik sekund (6 – 8) a stejný čas pak odpočívejte. Postupně čas prodlužujte. Opakujte desetkrát a třikrát denně. Na konci můžete svaly opakovaně tři, čtyřikrát stáhnout i rychle za sebou.

U tohoto článku nemůžete přidávat komentáře.